Undervisningslege

Hentediktat (flere varianter) + efterfølgende skriftlige opgaver

I hentediktaten skal du forberede lidt hjemmefra. Du skal finde x-antal ord med lige mange bogstaver, eksempelvis: turtle, money, donkey mv. Disse skriver du ned på et stykke papir med blogbogstaver og klipper bogstaverne ud hver for sig. Derudover skal du også bruge en masse fyldbogstaver ud. Nu er du klar til legen!

Del klassen op i x-antal grupper. Placer alle dine udklippede bogstaver i midten af skolegården eller andetsteds. Spred holdene ud, så de har lige langt til bunken af bogstaver. Giv hvert hold et ord, som kan dannes ud fra bogstavbunken (alle ord skal kunne staves på samme tid). Nu skal eleverne skiftevis én efter én i grupperne løbe ud og hente ét bogstav til deres ord. Det er oplagt, at konkurrere om hvilken gruppe der først kan stave ordet.

Hentediktat

Man kan derefter give grupperne et nyt ord, så alle grupper til sidst har været igennem alle ordene. Herefter kan de få som lektie eller som opgave på klassen, at lave en historie der involverer alle ordene.

Legen kan også bruges i f. eks. matematik, hvor gruppen får et facit og skal så finde tre tal der kan give 10 (eks.: 6+5-1=10), dette kan varieres efter klassetrin.

Vores erfaring er, at alle nød denne leg, fra 1. til 10. klasse også selvom det rent fagligt ikke var på deres niveau (og ellers kan man jo bare gøre det til deres niveau).

Videoen nedenfor er optaget af Sebastian under udførelse af legen på Vehem Mawunyo International School i Ghana.


 

 Beskrivelse af et dyr:

Tegn et dyr på tavlen eller få en af klassens elever til det. Herefter kan man på klassen – eller få én elev op ad gangen – skrive en kropsdel eller anden karakteristika. F.eks. ved en elefant skrive “trunk” og sætte en streg hen til snablen, samme fremgangsmåde med “head”, “eyes” osv., indtil der er navne på alt lige fra øjenbryn, mave, negle/klør og halefjer. Eleverne kan evt. selv tegne og skrive ned i deres hæfter. Denne øvelse kan være en god opvarmning til “Gæt et dyr”.


Gæt et dyr (på en seddel):

Eleverne finder sammen to og to. De skriver hver især et dyr på en seddel (uden den anden ser hvad der skrives). Så folder de papiret sammen og bytter. Nu skal man så gætte hvilket dyr “man er” (det der står på den seddel man selv har fået). Dermed får de øvet dét, at beskrive et dyr, ”Do i have fur? Yes. Do I eat meat? Yes. Do I live in India? No. Do I live in Africa? Yes. Am I a lion? Yes.” Her kan man lave regler for hvor mange spørgsmål om udseende man må stille, før man så gætte på hvilket dyr man er. Man må naturligvis kun stille ja- og nej-spørgsmål. Det kan være en god ide at lave legen “Beskrivelse af et dyr”, som opvarmning til denne.

 


Menneskeligt vendespil med frugt eller grønt el. lign.

Du skal starte med at forberede legen ved at lave en masse små kort, hvor navne på frugter og grøntsager (el. lign.) skrives på. Da det er et slags vendespil, skal der være to af hvert kort. Du kan også vælge at halvdelen af klassen går rundt med et billede af f.eks. et æble, mens den anden halvdel går rundt med forklaringen på hvad det er: det er en frugt, det er rødt, det er et æble. så skal man finde sin makker ved at snakke sammen og først når man har gættet rigtigt, må man se hinandens kort og får dermed et stik. Det er en meget vigtig del af legen, at man ikke må nævne navnet på den frugt/grøntsag man har på sit kort. Det er en øvelse i at beskrive og snakke sammen.

 


Ryggen mod tavlen leg

Her kan du dele klassen op i to hold, eller bare lege det på klassen. Du laver et kvadrat på tavlen og deler den ind i 9 felter (3×3). Vælger en kategori eksempelvis lande, dyr, hovedstader o. lign. Du skal nu bruge to elever op til tavlen. De to elever vender ryggen til tavlen og ansigtet mod klassen. Så skriver du et tilfældigt bogstav i én af kasserne, og siger “nu”. Eleverne må nu vende sig om. Det nye bogstav i kassen skal eleverne bruge til at komme på ét land eller dyr mv. De hurtigste får et point til holdet og så er det to nyes tur. Sådan fortsættes legen til de ni felter er fyldt ud.

 


Simon says

Få en af eleverne til at være Simon (de synes nogle gange det er sjovere at bruge deres eget navn eller andres i stedet for). Vinderen er den nye ‘Simon’. Gennemgå evt. kroppen og bevægelserne først f. eks. flex your pinkie, for at gøre legen lidt mere avanceret. Leg med tempo! Det er også oplagt, at bruge legen I forlængelse af “Head, shoulders, knees and toes”. Det er kun fantasien der sætter grænser.

 


Hang man

Hang-man er en god leg, hvis der lige mangler 5 minutter af timen. Legen kan også bruges som belønning for en god time, eksempelvis hvis eleverne har været ekstra hurtige og koncentrerede.

 


De tre små bjørne – aktiv historie

Vælg en enkelt historie. Gerne med mange personer der bliver nævnt gentagende gange. Del klassen op i små grupper, svarende til hvor mange personer der er i historien f.eks. mother, father, brother, sister osv. Én i gruppen er mother, én father osv. Hver gang deres person nævnes i historien, skal de rejse sig op og lave en øvelse, f.eks. at løbe rundt om den cirkel de sidder i. Hvis klassen er stor og der er mange grupper kan der laves en konkurrence om hvem der er bedst til at forstå hvornår de skal op og lave en øvelse.
(Klik her for at se den danske version af historien)

 


The scary monster – tegne- og skriveleg

“The scary monster” er historien om en meget specielt udseendet monster. Idéen er, at beskrive et monster med eksempelvis 7 arme, 3 hoveder mv., som eleverne skal prøve at tegne (helt selv). Alt afhængigt af klassens niveau, kan historien variere. Det er som regel en god idé, at skrive historien på tavlen og få eleverne til at skrive med. På den måde kan alle være med. Hvis klassen derimod er ekstra skarp, kan man teste dem i, hvor mange detaljer de fange fra oplæsningen alene. Eventuelt hvor de skriver særlige detaljer ned. Lad eleverne være kreative, så undgå selv at tegne monstret for dem. Historien kan læses her.

 


Unscramble the words

Du vælger helt tilfældige ord, evt. inden for samme kategori, eller . Så bytter du om på bogstaverne: house – uehso, car – rca, elephant – ptaeelnh, Denmark – nadkemr. Du skriver de scramblede ord op på tavlen og eleverne skal nu unscramble dem. Undervurdér ikke hvor gode de er. Du kan bruge unscramble the words som starten til et nyt emne, eller som opsamling i slutningen af timen. Vores erfaring er, at det er en god måde at starte timen på, da det skaber ro og koncentration hos alle i klassen.

Klik her for at downloade en PDF-fil med 3 udgaver som vi selv har lavet

Klik her for at downloade løsningsark til de 3 udgaver

Brug evt. hjemmesiden http://unscramblewords.com 

 


Krydsord

Ligesom legen ”Unscramble the Words”, er en krydsord en god måde at starte en time eller et nyt emne på. Kopier de eksempler vi har her, eller kast dig ud i selv at lave en – det er ganske simpelt. Du kan også finde et utal klar til print på nettet ved at søge efter “crosswords”. 

Klik her for at download vores animal crossword – lige klar til at printe!

Klik her for at downloade vores animal crossword løsningsark

 


Forholdsord (f.eks. eksemplificeret med en stol)

Brug en stol til at illustrere forholdsordene, over, under, oven på osv. Der kan derefter laves en leg ud af det, hvor du laver små sedler med forholdsordet og en elev af gangen kommer nu op, trækker en seddel og skal vise forholdsordet for klassen, der så skal gætte det.


Word-constructions

Lav en boks med 16 felter (4×4) og fyld den med helt tilfældige bogstaver. Lad derefter klassen danne alle de ord de kan ud fra de bogstaver der er i boksen. Det er overraskende hvor mange ord der kan dannes.

Words-construction


Runner and writer

Der sættes forskellige ord op rundt omkring på skolen/skolegården (eller hvor der er plads). Man er sammen to og to og den ene person er runner og løber rundt til en seddel, læser den og husker stavningen af ordet og løber tilbage til sin makker, der er writer. Writeren skal skrive det som runneren siger og derefter sendes runneren ud til næste post. Til sidst bliver ens ord tjekket ved læreren og ved evt, fejl sendes man afsted igen.

Runner and Writer


 

Pusletekst/billede/tegning

En lille tekst klippes op i f.eks. 5 stykker og hænges på forskellige steder på skolen i kuverter / plastlommer. Gruppen skal finde alle 5 stykker, pusle dem sammen til den rigtige tekst, der giver mening. Evt. et vers i en sang. Du kan også vælge at pusle med billeder. Klip i stedet et billede ud i 5 stykker. Gruppen skal så fortælle hvad dens billede forestiller (f.eks. på klassen).


Gæt og grimasser

Altid god underholdning. Få klassen til at lave opgaverne eller lav dem selv. Del klassen op i to hold og lav en konkurrence. Opgaverne skal være udfordrende, men ikke umulige. Vær opmærksom på om de kender tingen/dyret/fænomenet eller situationen de skal mime. Igen er det ideelt, at bruge legen i forbindelse med et bestemt undervisningsforløb, eventuelt som afrunding.


Tegn og gæt

En klassiker! Få klassen til at lave opgaverne eller lav dem selv. Del klassen op i to hold og lav en konkurrence. Opgaverne skal være udfordrende, men ikke umulige. Vær opmærksom på om de kender tingen/dyret/fænomenet eller situationen de skal tegne. Igen er det oplagt, at bruge legen i forbindelse med et bestemt undervisningsforløb, eventuelt som afrunding.


Snatch the flag

Reglerne er ret simple. Du har to hold med det samme antal spillere/deltagere (f.eks. 10 mod 10) og en dommer der holder en fane (f.eks. en lille klud eller lignende). Stil de to hold, så de står på to rette linjer og vender ansigtet mod hinanden. Nu skal spillerne på tværs af holdene sættes i par to og to.

Alt efter hvilket emne du vælger til spillet, skal parrene have enslydende ord to og to. F.eks. vælger du emnet “animals”. Så har spiller 1 på hold A og spiller 1 på hold B ordet “dog” og spiller 2 på hold A og spiller 2 på hold B har ordet “cat” osv. Dommeren står mellem de to hold med fanen, og hans opgave er at sige et af ordene fra emnet (f.eks. siger han “dog”), og skal skal spillerne med det pålydende ord se hvem der først kan fange fanen og bringe den tilbage til deres hold for at få ét point.

Vores italienske ven Sam er dommer i videoen herunder, hvor legen udføres i baggården til Vishwa Shanti Vihar (kloster for undervisning af junior munke i Kathmandu, Nepal).

 

Hvis du mener vi har glemt noget, eller du har tilføjelser til nogle af vores lege, så skriv gerne til os på kontakt@frivilligunderviser.dk